onsdag 25 maj 2011

Deppig...

Göteborgsvarvet gick så där.

Min känning i höften förvärrades rejält under Göteborgsvarvet. Efter loppet kunde jag knappt gå och det höll i sig några dagar. I går kunde jag gå utan att halta. Känslan är att höften är lös, saknar stabilitet är väldigt stram och smärtar över sidan. Troligen en reptur i en muskel för jag är grön/blå på höften och utsidan lår.

Idag är det lite bättre även om jag är öm, beror nog mest på blödningen i muskeln. Planen var att testa att jogga idag för att se om jag kan starta på lördag. Vet inte om jag testar det.

Gissa hur glad jag är? Precis, inte ett dugg!

Känner mig gråtfärdig för jag vill så gärna få springa på lördag. Jag vet att det kommer fler lopp och att det är bättre att ta hand om skadan nu och inte förvärra den. MEN det hjälper inte för jag är i allafall deppig.

I morgon är det torsdag och då kommer jag att finnas i TSM och Svenska marathon sällskapets montrar, om du har vägarna förbi för att hämta din nummerlapp så kom förbi och säg hej!

Beslut om lördag tar jag på fredag kväll klockan 21:03.

6 kommentarer:

  1. Nääe, fan vad surt med höften. Får man svära? Alltså s*t*ns j*vla sk*t då. Den där avvägningen, nu har jag ju inte sprungit så länge men vet hur det är att sukta, vilja och sen smått snubbla på mållinjen.
    Håller tummarna Marie, håller tummarna!!

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt,jag har tidigare haft
    partiell ruptur av hamstrings
    och gracilis,så jag vet hur smärtsamt
    det är att halta,att tycka att varje steg
    är jobbigt och inte kunna springa...

    Det verkar som om några få
    muskelfibrer har gått av
    (mycket liten partiell ruptur) i
    Tensor fascia latae som håller
    upp höften och kroppen när du
    står på ett ben när du går och
    springer så du bör se till att du
    mjukt masserar muskeln där den är
    grön/blå (vid ruptur går färgen från
    svart till grön/blå till normal hudfärg
    när blodansamlingen försvinner,
    så muskeln verkar av färgen att döma
    nästan vara nästan helt läkt),
    duschar den med varmt
    och kallt vatten för att förbättra blodcirkulationen och smörjer in muskeln
    med Hirudoid för att snabbare bli av med
    blodansamlingen av det blod som har
    runnit ut under den tid muskeln blödde
    och minska infektions-/inflammationsrisken
    och försiktigt stretchar Tensor fascia latae
    (stretch mot löparknä),framsida lår,
    baksida lår och höft innan du går
    (du bör kunna gå utan att halta INNAN du
    försöker springa)...

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera
  3. Jag fortsätter med svordomarna. Jäkla skit!!! Håller också tummarna för att du är smärtfri snart. Om du ska springa eller ej på lördag... Tja du vet ju vad jag tycker, vi har redan pratat om det :)! KRAM Bästa Marie!!!

    SvaraRadera
  4. men åh vad trist ... jag håller tummarna för ett mirakel innan lördag.
    Annars kommer det fler lopp vännen,det viktigaste är att du blir av med skadan ju..
    men jag förstår att det känns jäkligt surt.
    Massa kramar!!!

    SvaraRadera
  5. Nej va tråkigt Marie! Förstår din besvikelse, hoppas för din skull på mirakel till lördag, men annars får du ladda om för Berlin i september.
    Kram Lena H

    SvaraRadera
  6. Tack alla!

    jag har velat fram och åter och bestämt mig för att försöka ta mig runt på maxtiden. Innebär att jag kommer att varva gång, löpning och stretch. Får jag för galet ont så måste jag kliva av, men då har jag försökt i alla fall!


    Kram på er :)

    SvaraRadera