måndag 15 juni 2009

Backpass vs. backpass

Alla tankar/synpunkter/åsikter - som du har eller någon du känner, skulle jag vilja ta del av, när det gäller dessa två sätt att springa backe på.

Några frågor jag har - har du andra svar på frågor jag inte ställt så ge mig de svaren:) pls.

Jag undrar vilket som ger bäst effekt?
Går de att jämföra?
Ska jag göra båda varianterna - fast backpass 1 som en kvalitetsträning och backpass 2 som distansträning inför Lidingö?

Tips på förbättring av något av passen?

Backpass 1
Uppvärmning 3-4k
Långbacke som tar 60-90 sek uppför (puls 85-87%) - jogga nedför.
Gör 10 sådana.
Nedvarvning 2k

Backpass 2
Värm upp på plant underlag cirka 2k.
Spring i alla backar du hittar - i mitt fall är det många. (cirka 4k-kan vara längre)
Vissa är 10 meter andra 700 meter de flesta är fruktansvärt branta (puls 85-98%)
Nedvarvning cirka 1k

4 kommentarer:

  1. Jag skulle ta Backpass 2, alla gånger.
    Men pass 1 låter så.jävla.tråkigt! Running by numbers på det sättet kan jag bara göra om nån leder.
    Så skillnaden är att pass 1 skulle jag bara göra en gång eller två, sen blir det för trist. Pass 2 kan jag köra gång efter gång och ändå inte trötta på.
    När jag springer vill jag komma nån vart, inte springa tillbaka i egna fotspår.
    Vilket ger bäst effekt? Det pass som blir av, såklart.

    SvaraRadera
  2. Min första fundering (kommer kanske tillbaka om jag kommer på ngt nytt/mer):
    Tycker det är två likvärdiga pass om det är samma intensitet. Sen tror jag (min personiga åsikt) att du har större nytta av pass två om du ska springa LL. Det blir mer likt. Samt att du kan köra det passet antingen så som du skriver med den ansträgningen eller så kan du också köra det som ett distanspass med lägre ansträgningen men som ändå kommer ge dig bra träningen inför LL. Sen om du hittar ett litet varv med mkt backar på ca 2 km så är det oxå bra träning med sk backvarv. Köra ex progressivt i tre varv med 60-90" vila mellan.

    SvaraRadera
  3. Tack!

    Jag tycker att pass 2 är roligare när man är ensam ute:)

    Ska testa att köra tre varv som du föreslår Ellinor. Har ett sånt "varv" i min backrunda, som skulle passa - en av backarna är säker dubbelt så lång (bitvis betydligt brantare) som aborrbacken på LL.

    Ha en underbar Midsommar - jag åker till Gotska Sandön, löpardojjerna är nedpackade:)

    SvaraRadera
  4. Kombinationen är bäst tror jag. Kör pass 2 exempelvis när du ska köra lite snabbare distanser då blir det ju lite naturligt backpass/fartlekspass. Så lägger du in rena backpass däremellan. Tror tyvärr att såna är rätt formgivande och behövs emellanåt.

    Ha det bäst på Gottska Sandön!!!

    KRam

    SvaraRadera