tisdag 9 juni 2009

Inuti min hjärna....

Är tiden verkligen det viktigaste måttet för en prestation?

Det är det inte för mig - för mig är det viktigast att träna regelbundet och ha kul på mina pass. Har jag inte roligt på passen så är det dags att byta till något annat pass - men aldrig bryta regelbundenheten!

Att pass kan vara jobbiga/tunga är något annat - det kan bero på omständigheter - men de behöver inte vara tråkiga för det. Det kan vara vackert där man springer fast det går tungt då kan man försöka njuta av det i stället för att bara uppfyllas av negativa trista tankar.

Det spöregnar och inte en torr fläck på hela kroppen - finns det nåt annat än att garva åt det eländet? bara att se fram emot en varm dusch!

Magen ballar ur och kräver en toalett omedelbart - bara att skratta åt sig själv och hur oblyg man blir i en sådan situation....

Solen gassar från en klarblå himmel och temperaturen närmar sig 30 grader i skuggan - passa på att njuta och ta med ett fyllt vätskebälte och en keps.

Vad gör jag om det inte hjälper att tänka positivt?

Testar passet några gånger till för att se att det inte bara var "en dålig dag".
Gör något annat - är jag less på att springa, då cyklar jag.
Är jag less på att bli svettig - då vilar jag.
Är jag uttråkad - då testar jag nåt jag aldrig gjort tidigare!
Efter ett tag så är jag tillbaka och kan på nytt känna lycka över att jag har en fantastisk kropp som älskar (och kan) röra på sig.

Vad är det som gör mig nöjd med min prestation?

Jag sätter upp andra mål förutom tid. Exempel är att nästa Stockholm Marathon 2010 ska jag inte bli varvad av den som vinner SM. Det är ett (1) bra mål, tycker jag!

2 kommentarer:

  1. Härligt Marie, med en massa positiva tankar, jag borde ta lite av ditt inlägg och trycka in i min hjärna. Krypa till korset och fundera vad min kropp vill och orkar med. Även fast hjärnan vill och tycker det är kul så kanske inte min kropp hänger med.

    Kram o tack för väl valda ord!!!

    SvaraRadera
  2. Det målet kommer du att klara, inga problem. Förra året blev jag varvad på Torsgatan, i går inte alls.....och då har ändå min säsong kantats av skador av alla de slag - så ditt mål är helt möjligt!

    6 minuterstempo (när jag kommer igång efter en ny skada eller iallfall smärta i foten) - vi får hara om vart annat, vi som är med :o)

    SvaraRadera