lördag 7 november 2009

New York Marathon

Fredag 30 oktober 2009
Äntligen dags för årets stora mål!

Åkte hemifrån vid 6 tiden för att möta Andrea vid Cityterminalen för vidare transport ut till Arlanda.

Checkade in, kollade taxfreen och tog en kaffe. Boarding.

Resan över gick bra jag hann kolla på tre filmer, Andrea sov hela vägen för hon skulle till sportmässan i N.Y och jobba i Stockholm marathons monter.

En helt otrolig fantastisk landning med en utskikt över Manhattan, WOW.

Väl på Hotel Beacon och incheckad så fick jag träffa mina rumskamrater (Andrea fick eget rum...)tre helt vanliga tjejer/kvinnor i min ålder. 1 från Göteborg och 2 från Stockholm. Susanne, Anna-Lena och Katarina.

Susanne och Anna-Lena åkte till Sportmässan för att hämta ut nummerlappen. Jag och Katarina gick ut en sväng för att kolla in läget och för att äta på någon trevlig restaurang som hade pasta på menyn.
Vi hittade en trevlig gemytlig italiensk restaurang några kvarter bort. Pasta beställdes, här gäller det att ladda inför söndagen. Jag somnade gott den kvällen.

Lördag 31 oktober
Jag vaknade 04.00, klarvaken.... gick upp till slut vid 05.30 och stack ut på stan för en kaffe och en macka. Hittade ett (1) öppet fik - fick köpa kaffe och en croissant med mycket lite fibrer i. Som tur var hade Susanne gröt med sig som hon bjöd mig på.

07.30 var det avfärd till Vänskapsjoggen - vi promenerade i samlad trupp till FN huset för att lyssna på en massa tal innan starten gick. Vad många kreativa människor det finns - japaner med tallrikar med sushi på som hattar. Fransmän med baguetter, vin, mustacher och randiga kläder. Holländskor i träskor och traditionella klänningar. Danskar med hundöron och så vi svenskar som på sin höjd hade fotbollströjor och kanske ett blågult band i håret. När jag gör detta lopp igen så ska jag hitta på något mer kreativt :)

Tiden rusade iväg och vi hann knappt tillbaka till hotellet och duscha innan jag, Katarina och Anna-Lena skulle iväg på banbesiktning/sightseeingtur. Vi fick se stora delar av N.Y vilket jag är mycket glad för. Katarina och jag hoppade av vid sportmässan för att hämta nummerlappen och shoppa lite. Några fynd blev det.

Vi bestämde oss för att promenera tillbaka till hotellet för det såg inte så långt ut på kartan...det var längre än vi trodde så det tog längre tid än vad vi kunde tro - men vad gör det när vi träffade rockgruppen KIZZ på vägen (Halloween utklädda människor på väg till fest). Senare på kvällen när vi var på väg till pastapartyt vid Tavern on the green såg vi massor av barn och vuxna utklädda som sa "Trick or treat" till kretiochpleti. Det var en kö till pastapartyt som säkert var 2 kilometer lång, den ville vi inte stå i så vi gick till en restaurang istället.
En god Hamburgare slank ned innan vi stack för att kolla in Halloween paraden och fyrverkerier i Central Park. Trötta efter dagens äventyr somnade vi alla gott - i morgon är det dags!

Söndag 1 november 2009
Vaknade 02.00. Somnade om.
Vaknade 03.10. Somnade om.
Vaknade 04.00. Somnade om.
Vaknade 04.55. Steg upp.
Tror jag var lite nervös inför dagens uppgift...

Frukost. Toalettbesök. Vätskebälte. Sverigetröja. Lypsyl. Gamla kläder att kasta. Garmin - check.

06.30 klev jag ombord på bussen som skulle ta mig till starten. Klockan 08.20 klev jag av framme vid starten, det var mycket trafik så det tog sin tid.

Behöver gå på toa, nummer 2...hittar en som är så vidrig, har du sett tv programmet Playa del Sol där är en slutscen på en bajamaja vid stranden? den toan var fräsch i jämförelse med denna...Toa nummer två har inget papper....jag börjar få panik om jag inte får s*ita snart så kan jag inte starta. Slussas in i startfållan och där finns räddningen...

Med ett PANG går starten och jag börjar röra på mig framåt - efter 5 min når jag starten och börjar springa uppför och över Verzanno bron. Fantastisk utskikt!!

Vi lämnar alltså Staten Island för att springa in i Brooklyn. Det är massor av människor som står i dubbla led och hejar på. You looking good! Go Sweden go. Detta får jag höra nästan hela vägen in i mål. Många olika band spelar längs banan och bjuder på en massa olika musikstilar.

Plötsligt slutar jublet och kommer in i Williamsburg där vi löpare blir totalt ignorerade av invånarna - undantag några modiga barn som försiktigt vinkar till oss. Invånarna har nästintill identiska kläder och karlarnas polisonger är långa och lockade....

Jublet kommer snart åter och jag passerar 21,1k otroligt tänker jag för det känns knappt som jag har startat loppet.

In en sväng i Queens - här förändras människornas klädstil och såklart musikstil. Nu är jag framme vid en bro som är gul och som alla varnar för men det går så lätt uppför och jag trycker på neråt - detta är ett misstag kommer jag att förstå senare.
Det är något oerhört sorl som hörs när jag är på väg nerför som jag inte riktigt kan förstå vad det är - svänger in på Manhattan och då förstår jag det är så många åskådare som hejar på - vi snackar om minst 4 rader med åskådare utmed kravallstaken. Sån otrolig kick så jag börjar nästan gråta.

Många saker tänker man på under ett marathon men en sak som jag tänkte på flera gånger det var att det var så många poliser ute - de stod och vaktade loppet i varje gatukorsning och att männen var otroligt grova i kropp och käkar.

Springer in i Bronx för att börja vända tillbaka in mot målet, en snabb sväng in i Harlem och sedan en lång seg backe innan banan svänger in i Central Park.

Nu hade jag ont i knänan ont i ljumskarna så jag längtade efter att få byta betongvägen mot en härlig parkväg. Vaddå parkväg asfalterad väg var det jag fick när jag äntligen var i Central Park :( Hade i allafall krafter kvar till en riktigt snygg spurt de sista 800 yards. Mår toppen efteråt, ont men inget illamående. Får sällskap med en tjej som bor på samma hotell som jag tillbaka till hotellet - med ett stopp på Starbucks och en god kopp kaffe. Efterlängtat bad och sedan festmiddag med övriga Springtime deltagare.

Det var många som persade på banan - inte jag dock, men jag sprang snabbare än vad jag trodde jag skulle med tanke på all sjukdomselände som drabbat mig.

Måndag 2 november 2009
Upp tidigt för att fixa en finisher tröja -lite stel och svullna fötter, men inget att tala om.
Frukost på rummet och sedan ut och göra N.Y sightseeing och shopping.
Vi bodde på 74 gatan Broadway och vi startade därifrån ner mot Central Park mot 5e avenyn gick hela 5 avenyn och kom på kvällen fram till Brooklyn Bridge gick över den och njöt av alla neonljus över Manhattan. Tillbaka över bron till tunnelbanan vid City Hall för att åka tillbaka till hotellet - var tillbaka 22.30 snacka om långpromenad. Vi såg massor av sevärdheter och shoppade lite också - kanondag alltså.

Tisdag 3 november 2009
Morgonjogg i Central Park - kameran var med och jag fotade klassiska filmscener från Central Park och otroligt vackra vyer.

Frukost på Amerikanskt vis på en diner - american blueberry pancakes med tillbehör.
För min del var det bara att återvända till rummet för att packa och sedan strosa runt lite innan bussen skulle hämta mig och övriga resenärer som skulle tillbaka till Sverige.

Onsdag 4 november 2009
07.10 landade planet och jag var jättetrött efter för lite sömn på planet.
Men lycklig - ska göra om detta en gång till i mitt liv men ska stanna kvar längre.

9 kommentarer:

  1. Tack för denna underbara läsning!!! Fick t.o.m tårar i ögonen och piggar på hela kroppen när jag läste om publikljudet som startade lite lågt högst uppe på Queensboro Bridge och som sedan bara ökade tills man kom ner på 1:a Avenyn där det var helt enormt! Vilket lopp vi har varit med om!!!!!!! Det häftigaste jag har varit med om!!!! Jag hoppas att vi ses snart på TSM! Kram

    SvaraRadera
  2. Riktigt kul att läsa om dina upplevelser i NY skulle också vilja springa där någon dag.

    SvaraRadera
  3. Härligt! Riktigt sugen att prova på det där äventyret.

    SvaraRadera
  4. Åhhh, vilken härligt berättelse. Kändes som om jag var med dig där i NY när jag läste. Vad häftigt att komma in i alla de där olika områdena med dess skiftande karakttär.

    Låter som ett minne för livet!!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Nu får det snart dags för ett nytt marathonlopp då jag blev riktigt sugen efter att ha läst om din upplevelse i New York...

    SvaraRadera
  6. Hej Marie!
    Kul att läsa någon annans upplevelser i samband med NYC äventyret! Jag sprang själv i år och bodde på samma hotell som dig, perfekt bl.a för att utflykterna utgick därifrån. Såg du fransmannen som sprang med hela Eifeltornet över sig på FN-joggen himla kul?! Sushijapanerna tog alla kort på festligt värre! Att du orkade springa maran efter allt du gjorde dagen innan och lite sömn!
    Ja hela resan var verkligen ett minne för livet och som sagt publiken var helt fantastisk på att heja! Lycka till med alla dina nya marathon som du planerat in härligt, jag känner igen mig själv i all planering/Morgan

    SvaraRadera
  7. Tack!
    Fransmannen med Eiffeltornet såg jag när jag startade - karln sprang med Eiffeltornet på maran och också.

    Planeringen fortsätter.....

    Ut med er och spring i dagsljuset :D

    SvaraRadera
  8. Hej!
    kul att läasa om din rea till NY. Har för mig att Helena sa att du fick en bra tid också. Fast man vill väl aldrig att det ska ta slut bara springa och njuta. Jag anmälde mig själv i fredags så nu är det bara att längta och drömma i två år. Får väl kolla med dig om lite tips. Såg också att du funderar på 6-timmars Karlstad, det gör jag också. Om det passar kanske vi kan slå följe. Jobbade i söndags så det blev inget TSM. Hoppas på nästa vecka. Må så gott Elisabet B

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig berättelse. Jag blir sugen på att åka till NYC någon gång och springa maran där.

    SvaraRadera