måndag 30 november 2009

Varför marathondistansen - du e inte tränad för det!

Det fick jag slängt i ansiktet för några dagar sedan.

På sätt vis stämmer det - för de flesta kan med "minimal" träning springa marathon på samma tid som jag. Det har jag sett bevis på - de mår dock inte lika bra som jag gör under och dagarna efteråt.

Titta på Anders Szalkais träningsprogram för att klara loppet, det är inte mycket träning de behöver lägga in för att ta sig runt.

Så varför grejar jag inte att springa snabbare (om jag nu bortser fr sjukdom och anemi) jag springer snabbare på träning än på tävling....

Jag har inte svaren än, har några förslag och det kan vara:

1) jag är rädd för att ta ut mig
2) jag är rädd att misslyckas
3) jag tror inte riktigt på mig själv
4) jag är inte snabbhetstränad
5) jag är uthållig men fyller på dåligt med energi under tävlingen
6) jag tränar inte tillräckligt/rätt

För att råda bot på detta så ska jag springa mer kvalite och ge järnet - typ kräkläge varje pass. Detta blir tufft för jag vet att jag inte gärna lämnar komfortzonen.
Arbeta med mer med mental träning. Får se om jag kan hitta bra litteratur som kan hjälpa mig att hitta rätt verktyg.

Jag ska under denna vecka analysera 2009 års träning och se hur det sett ut - kan vara missvisande utifrån resultat pga sjukdom - men jag borde kunna se vad för pass som jag genomfört även om tiderna har varit dåliga. Dock kan jag inte se om jag tränat korrekt eftersom jag inte fått något gensvar på träningen.

3 kommentarer:

  1. Tycker du tänker fel ang. träning för bättre marathontid. MAX ett kräkpass/veckan, minst ett pass över 30km där du inte äter för mycket kolhydrater under löpningen, och minst 4 löppass till. Aldrig mindre än 8 mil vecka. Varje vecka. Sen kommer du springa snabbare på marathon, jag lovar! Själv brukar jag få höra "varför inte marathondistansen - det är det enda du e skapad för!"

    SvaraRadera
  2. Tack, lägger till dina kommentarer till mina funderingar. 8 mil/v borde inte vara ett problem, ligger i närheten av det när jag tränar för fullt. 4-5 löppass inte heller något problem. 1 kräkpass är färre än jag tänkt mig så det är definitivt inget problem :D Däremot ett pass varje vecka på 30k kommer jag få svårt att hinna med.

    SvaraRadera
  3. 25-30 kan nog funka lika bra, variera dig lite. Kanske "bara" 20-22 vissa lättare veckor, och 30-32km under tyngre veckor. Testa att periodisera din träning också, lättare vecka om 7-8 mil och sen ett par tyngre veckor med 9-10, 10-11 mil, och sen kanske bara 6-7mil efter den tunga perioden. Se också till att variera antalet helvilodagar, någon vecka kanske du inte behöver vila alls och veckan efter tar du två helvilodagar. Tror du det kan va nåt att testa? Ge det 4-6 månader iallafall och se vad som händer!

    SvaraRadera