tisdag 15 december 2009

Snö.... härligt vitt kallt

Det snöar mycket för att vara här - jag blir som ett barn på nytt. Ett par nygjorda snöänglar finns på tomten, vore det kramsnö så hade det funnits minst en snölykta och en snögubbe.

Tyvärr känner jag av en begynnande förskylning annars hade jag varit ute och pulsat runt, halkat runt i mina löpardojjor - JAG ÄLSKAR ATT SPRINGA I SNÖ.

Ett snöpulspass brukar ge mycket hög puls men ganska låg fart, men känslan av att kämpa fram i snön är helt fantastisk. Måste jag springa fort så får jag ta på mig Icebug skorna och letar upp plogade vägar :)

Planering 2010
Håller på för fullt och planerar träningen nästa år och vill ge ett STORT TACK till Per som har fått mig att tänka lite annorlunda än tidigare och inse hur jag bör träna för att nå resultat.

Min grundplan är att följa marathon.se träningsprogram för marathon 4 timmar, men med viss modifiering enligt Pers förslag.

Jag kommer att springa de flesta kvalitetspassen på löpband detta för att kunna pressa upp farten utan att bli distraherad av några intryck - (jag anser att det är fusk att springa på löpband och jag tror att kroppen mår allra bäst av utomhusträning, men nu är det farten som ska tränas). Alla långpass kommer ialla fall att ske utomhus tillsammans med TSM eller andra trevliga människor.

Min plan är även att försöka komma iväg till IF Linneas träningar på tisdagar. Jag hoppas att det kommer att gå bra att få ihop träningar med dem.

Jag kommer att fortsätta lägga upp en till två veckors planering i taget. Brukar ha hyfsad koll på hur det ser ut så långt fram. Det som är besvärligt är när det blir sent på jobbet då brukar inte träningsmotivationen vara på topp:( då brukar jag mest vilja komma hem och bara vara.


Det kommer att bli fyra löppass i veckan. Fördelningen ser ut så här:
Två intervallpass (fartlek, backe, intervaller)
Ett snabbdistanspass
Ett långdistanspass

Förutom löpningen kommer jag även köra:
En gång i veckan Boot Camp (militärträning) för att jag tycker det är så kul.
Två/tre gånger i veckan bodypump (muskelkonditíon med skivstång).
En gång i veckan yoga, ledarledd.
Vila minst en heldag per vecka.

Erfarenheten säger...
Att det ibland är svårt att få till all träning pga jobb eller familj. Då är det viktigaste att jag genomför löpningen, tror jag. Den är i allafall lättast att få till, ingen tid att passa...

Bodypump kan bytas mot styrka hemma, vill gärna ha snygga armar och axlar som tål att visas upp :)

Boot Camp kan möjligen få ersätta ett lätt distans pass - men bara möjligen.

Jag testar och utvärderar om ett halvt år.

Ut i snön nu och rulla runt, gör snöänglar, ta på dig löpardojjorna och ge dig ut på en tur innan plogbilarna gör snöfritt trottoarer och gator.

1 kommentar:

  1. Jag har varit ute i snön, fast jag glömde att göra snöängel, får nog bakläxa där.

    Vilket härligt träningsprogram som du lägger upp!! Jag måste också få in lite styrka, nu är det bara löpning på mitt schema. Hur fasiken ska tiden räcka till??!?!?!?? jaja

    Ser bra ut för dig i alla fall!!!
    Kram

    SvaraRadera