söndag 18 juli 2010

400 meters intervaller på bana

Snörde på mig skorna efter frukosten för att bege mig till Källbrinks IP och 400 meters intervaller på bana.

Sprang dit så jag blev ordentligt uppvärmd - tog två stegringslopp innan det var dags för den första intervallen.

Min plan var att springa intervallerna under 2 minuter (motsvarar 5 min per kilometer).

Det var några där och tränade så jag startade på "andra" långsidan, det gick ju bra första intervallen, andra intervallen stannade jag där man ska stanna - kom på det försent, så jag fortsatte därifrån med resterande intervaller.

Alla gick med god marginal under 2 minuter förutom den sista som blev 1.59 min.
Första 200 meter fungerade bra och jag höll ett bra tempo - andra halvan tappade jag allt på.
Tunga stumma ben men ändå inte trött...

Min lärdom är att 400 meter är för långa intervaller för mig just nu. Kommer att testa att köra korta intervaller och se om jag kan få in lite mer snabbhet och uthållighet.

Ska testa att köra morgonjogg på cirka 3k och avsluta med 2-6 stycken 100 meters intervaller/stegringslopp. När jag gjort det några gånger så ska jag göra "testlopp" fast väldigt korta, 1k.

Vi får se planen är under arbete :)

2 kommentarer:

  1. Tror du verkligen att 400-ingar är för långt. Det kanske bara är så att du får lov att anpassa farten!

    Vi måste prata lite, vill ju höra om planen som du håller på att arbeta igenom!!!

    Carina = nyfiken i en strut :-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas din nyfikenhet är stillad efter telefonsamtalet :)

    400-ingar är för långt för den farten jag vill kunna hålla - först jobba upp farten så jag orkar med 400-ingarna :)

    SvaraRadera