måndag 5 juli 2010

Bland andar och skogsväsen...

Åkte till medelpad för att bla springa Borgsjön runt ett icke tävlingslopp.

Starten gick och jag möttes av en terräng som jag inte är van vid - fanns kanske en gammal oanvänd djurstig om man hade god fantasi....det blev bättre efter några kilometer och sämre igen och bättre mot slutet var det springbart hela tiden.

Vid första vätskekontrollen som var vid st Olofs källa stod det en liten söt flicka och bjöd på vatten, stannade och tog emot muggen med iskallt gott vatten.

Fortsatte in i skogen och kom snart till ett trolskt ställe. Hörde musik på avstånd - lite mysigt pittoreskt. Där satt han - NÄCKEN - på riktigt :) Jag tänkte i mitt stilla sinne att det var ett sätt att få blotta sig på...

Längre fram på stigen gick några svartklädda typer med kåpa över huvudet. Två prinsessor på vackra hästar - nu hade jag börjat att ana att det var något som tillhörde loppet.

Liemannen, galgmannen, andeväsen, döda människor och galna bönder kom mig sedan till mötes.

Det var en form av teater som utspelade sig i skogen. Jag och mina medlöpare blev lika tagna på sängen, även om de visste att det brukar vara något som händer i skogen.

Loppet fortsatte och nu var det varmt strax över 30 grader i skuggan - men jag sprang mitt i solgasset.

Kom i mål och var glad att det var över för värmen var inte att leka med. Snabbt bytte jag om till badkläder och hoppa i Granån - där var jag tills det blev middag.

Om du har vägarna förbi Ånge i medelpad nästa år så kan jag rekommendera detta icke lopp som heter Borgsjön runt.

4 kommentarer:

  1. Låter härligt!!!
    /Pia

    SvaraRadera
  2. Jösses Marie! Vilken underbar upplevelse, tack för en fantastisk fin liten berättelse!! Jag läste högt för F och vi mös båda och levde oss in i storyn! Kram!

    SvaraRadera
  3. Pia: vad kul att du kommenterar - hoppas det blir en vana :)

    SvaraRadera
  4. Carina: Kul, det var en riktigt upplevelse. Ska bli spännande att höra om era äventyr när ni är hemma igen:)

    SvaraRadera