onsdag 28 juli 2010

Jämtlandsfjällen

Nyss hemkommen från de svenska fjällen och några dagars mys. Det var underbart väder med strålande solsken de tre första dagarna och de andra två mulna med lite regn.

Traskade glatt upp till Blåhammaren - svettigt värre med nästan 25 grader och vindstilla! min ryggsäck vägde drygt 22 kg vilket är i det tyngsta laget, men vad gör man inte för att få fjäll-luft.

Stannade över natten på Blåhammaren och åt deras berömda middag - den var smarrig med ren carpacho till förrätt och röding till varmrätt och en vanilj-lakrits pannacotta till efterrätt. Vi var 94 personer på middagen så den drog ut på tiden. Frukost på morgonen innan vandring tillbaka till Storulvån - min lilla vän ville till Sylarna men det tyckte jag var för långt för det är 19k dit.

Storulvån bjöd på ett sjudande kaos av människor av alla de sorter - typ en Lasse Åbergs sällskapsresa. Jag insåg att vi var ensamma om att ha med pulvermjölk.....det tycker jag är en normal standard när man är i fjällen. Det var en upplevelse att lyssna på dessa människor och deras tankar inför fjällen.

Tog en dagstur runt Storulvån dagen efter, gick till hängbron vid Handöl och fortsatte en bit mot Tjallingens sameviste via skogen innan vi vände och gav oss upp mot kallfjället för en sen lunch. Strossade tillbaka till stationen för en bastu med kallbad.

Efter middagen fick jag slå mig ned i en soffa med en bok - en deckare av Mari Ljungstedt, första gången jag läser en bok av henne. Den sträcklästes.

En natt till innan hemfärd - nu är vi hemma och packar om för nästa äventyr.

Ska försöka hinna med att träna något också.

Det är i alla fall TSM träning på torsdag - mitt favoritpass INTERVALLSTEGE.

2 kommentarer:

  1. Hej där, härligt fjäll tur ni hade!! Vill jag höra mer om, jag här hemma nu och vill träffas.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Nu är jag hemma - kommer skriva ett litet inlägg om mina äventyr.

    Kram

    SvaraRadera