torsdag 30 juli 2009

Snabbdistans med intervaller

Solen skiner och termometern visar på 23 grader - toppen dag för ett tuffare löppass.
Jag startar lugnt med uppvärmning i 4k, tror mig märka en skillnad för mina ömma hälsenor om jag tar en längre och lugnare uppvärmning.

När uppvärmningen är avklarad så startar min snabbdistans - 5k i högst 6 min tempo. Det går bra förutom en km som är lite väl backig där tappar jag 14 sek.

Pustar ut efter snabbdistansen ett par minuter innan mina intervaller startar, 10x300meter runt 5 min tempo är planerat - de flyter på bra, den 7 intervallen är så otroligt jobbig så det finns inte ord för det. Tar lite längre vila efter den för att fixa de 3 sista.

Sedan är det dags för den förhatliga nedjoggen - blir trött bara jag tänker på den. Men det är 1.5k hem så det är bara att bita i hop och ta sig hemåt i sakta mak. Hoppas att nedjoggen gör någon nytta, för jag tycker att det är så jobbigt att genomföra den - värre än själva passet.

Farterna är inte så höga, men jag är på väg tillbaka och vill hellre att det känns bra så jag gör fler sådana här pass.

Jag hade endast handflaskan med vatten med mig och den räckte gott och väl. Och så klart telefonen med radion i öronen. Vill inte att utrustningen ska störa koncentrationen när jag kör fartpass.

Hade svårt att sova på natten för benen var oroliga och pirriga - har fått höra nu på morgonen att jag kan prova att dricka ett glas kallt vatten för att få det att sluta. Oroligheten och pirrigheten beror på att "nerverna" kommit igång på grund av träningen.

1 kommentar:

  1. Vilket bra pass!!!

    Intressant det där med vatten som botemedel för pirr i benen. Har haft det själv flera gånger speciellt efter träningspass och inte fattat riktigt vad jag ska göra åt det. Nu vet jag... Vatten, svaret på allt... Ska prova nästa gång.


    Tack för tipset:-)

    SvaraRadera