onsdag 3 februari 2010

På lördag är det dags!

Tankarna går nu mot lördagen och Karlstad 6 timmars. Jag har konstaterat att min träning inte gått som den ska. Först tappade jag en mängdvecka för att det blev så väldigt kallt ute och springa de planerade distanserna på löpband gjorde jag inte. Sedan blev jag sjuk, var sängliggandes en hel vecka och veckan efter blev det inte mycket träning. Så några av de viktigaste veckorna är borta och går inte att få tillbaka.

Viss rutin och erfarenhet har jag från långlopp och det är detta jag får plocka fram, för att röra mig i 6 timmar ska inte vara något problem.

Just nu är det två upplägg som snurrar i mitt huvud:

1) starta långsamt och varva med gång inslag redan från start.
2) springa på och nå marathon distansen så snabbt som jag kan.
3) hålla en bestämd kilometer tid som är så pass låg att jag ska klara den i 6 timmar.

Nummer 2 är jag osäker på, visst jag kan börja de första kilometrarna i ett långsammare tempo som uppvärmning, sedan vill jag gärna öka farten lite.

Eftersom jag inte är fulltränad så borde nästan nummer 2 passa bäst. Framförallt för psykets skull eftersom marathon distansen är en milstolpe under tävlingen.
Jag tror att de första tre timmarna kommer att gå i ett jämnt tempo därefter kommer jag att börja tappa fart - detta är erfarenhet från mina marathon under 2009.

Nummer 3 tror jag blir för svår - tror det blir för monotont helt enkelt.


Vad ska jag ha med mig då under själva tävlingen?

Ljudbok och musik i min iPod.
Något smarrigt som jag kan muta mig själv med. Får bli något chokladigt.
Plåster/tejp.
Nagelsax.
Liten handduk.
Vattenflaska med vatten som jag kan tvätta ansiktet med.

Uppladdning mentalt och praktiskt:

Nu i veckan ska jag pyssla om mina fötter och småsår som finns på ben, fotleder, etc. Packa inför helgen. Träna på ungefär som vanligt. Äta lite mer kolhydrater torsdag och fredag. Framförallt tänka på tävlingen och hur jag kommer att uppleva och känna mig under timmarna. Och hur det kommer att vara när visselpipan ljuder vid 6 timmar och tävlingen är genomförd.

Karlstad snart kommer jag!

6 kommentarer:

  1. Det kommer att gå bra tror jag!! Jag tror att en kombi av 1 och 2 är en bra variant. Om du känner efter ett par timmar att du är trött, var inte rädd för att gå en bit då. Och kom ihåg att det är stoppen som tar tid.

    Försöka att göra dem så korta som möjligt och ät och drick medans du går. Då vinner du rätt mycket tid och får rätt många fler metrar gjorda.

    Lycka till!!! Jag ska se till att vara med dig via mobilen!! Kram

    SvaraRadera
  2. Och föresten, glöm inte bort att ha jättekul!! Det är det viktigaste.

    SvaraRadera
  3. Åhh fy tusan vad kul det ska bli att läsa om det sen! Är lite sugen själv men kommer inte göra slag i saken, väntar till Skövde - då jävlar :D

    SvaraRadera
  4. Stort lycka till Marie!

    Jag ska hålla alla tummar och tår jag har, och visst kommer det att gå bra! Du har en vilja av stål och visst kanske inte en sån tränad kropp du önskat men visst är den vältränad!

    Kan man följa dig på nåogt sätt, någon hemsida eller så?

    Många kramar
    E Maria C

    SvaraRadera
  5. Carina: Tack vi får se vilken strategi det blir - troligen en kombi som du skriver.

    Miranda: Skövde blir kul - du får ta ett långsamt varv och prata bort en stund med mig (om du har tid:))

    Maria: Tack! Tror att det går att följa på ifgota.se men inte helt säker informationen har inte varit den bästa från arrangörerna.

    Ellionor: Tack, lita på att jag ska ha skoj!

    SvaraRadera