måndag 8 februari 2010

Två svenska inomhusrekord och jag var där!

Äntligen dags att få åka till Karlstad.

Tyvärr hade det smygit in en förkylning som jag försökte avfärda med att det är allergi - mot vaddå?

Efter en väldigt lång tågfärd med förseningar på grund av snö och att tåget krockade med en älg kom vi till slut fram till hotellet strax efter midnatt och kastade oss i sängarna för att få så mycket sömn som möjligt. Klockan ringde 7.30 och vi steg upp och gick till restaurangen och det uppdukade frukostbordet. Min näsa var täppt och snorig - men inga andra symptom så jag beslutar mig för att starta (hade tävlingen varit här i Stockholm så hade jag inte startat).

Jag och Elisabeth tog en promenad från hotellet till Våxnäshallen. Hämtade ut våra nummerlappar och började förbereda oss. Träffade en hel del människor som jag endast haft kontakt med via olika communitys - det var jättekul!

Alla fick varsin stol där man kunde ha saker vid, och en plats vid ett bord med saker man ville ha när man sprang - typ dricka och mat. Vid ett annat bord hade arrangörerna IF Göta dukat upp dricka och mat och godis. Fanns hur mycket som helst att välja mellan. Slutsats man behöver inte ha med eget om man inte är allergisk mot något.

Innan start var det samling och genomgång av regler för själva tävlingen.

Startskottet gick prick klockan 10.00. Jag hade bestämt mig för att springa några varv för att sedan hämta min ljudbok och gå resten.

Så klok var jag inte.

Näsan "rensades" när jag började springa så jag bestämde mig för att åtminstone springa en mil.
Sedan blev det halvmarathon -sedan fram till vändningen - marathon - nu är det snart slut....

Banan mätte 196 meter och vi sprang alla på den odoserade banan längst in - jag som var långsam fick hålla mig mot det doserade så att de snabba kunde komma förbi mig på innern.

Vid varje varvning fick jag min distans, hastighet från start.

Min ljudbok använde jag inte för det var en DJ på plats som spelade riktigt juste musik hela tiden!

Tråkigt? inte en sekund. Det kan man ju känna ibland på långpass att det blir men det var kul hela tiden. Undrar om det är något allvarligt fel på mig :)

Underlaget var tartan och jag upplevde det mjukt och inte besvärligt alls. Kan vara mina löpbandspass som gjorde att jag var mer förberedd för underlaget än vad jag kunde föreställa mig.

Magen var dock lite tjurig, ville inte att jag skulle äta under tävlingen. Jag åt iallafall vilket straffade sig med ett par längre depåstopp inne på dass :( Shit happens:)

Jovisst ja, jag vann en rosa funktionströja på mitt startnummer.

Det blev ju också två svenska rekord. Jonas Buud var tippad på förhand och han sprang och kämpade på och knep såklart det svenska rekordet. Men sen var det en tjej Anna Grundahl som jobbade in sig i tävlingen låg vid 3 timmar (om jag minns rätt) 2k bakom ledarinnan. Sedan glömdes damerna bort pga att Jonas Buud. Så jag frågade hur Anna låg till (vi tillhör ju faktiskt samma klubb IF Linnéa) då var hon 100 meter bakom ledarinnan. När sedan speakern ropade upp att det skulle bli svenskt rekord för damerna så var det inte Annas namn som de sa utan hon som låg före - vad händer? Jo Anna lägger på en rem och passerar den andra damen och kniper det svenska rekordet före henne, nu är det bara minutrar kvar av tävlingen så det är bara för henne att hålla i - det gör hon och vinner - GRATTIS ANNA!

Arrangörerna skjutsade oss som inte hade transport själva tillbaka till hotellet där en härlig dusch väntade innan vi alla samlades för gemensam middag med prisutdelning.

Det blev en tidig kväll i säng för att kliva upp dagen efter för frukost som jag och Elisabeth fick inmundiga tillsammans med hela familjen Buud.

Tågresan hem gick utan problem.

Senare på kvällen började jag frossa och febern steg snabbt - det straffar sig att vara dum.

Karlstad 6 timmars 2011 är redan inplanerad för min del - jag tyckte det var ett väldigt bra arrangerat lopp och funktionärerna var otroliga.

Nu ska jag bli frisk sen så...
Mot Skövde och revansch!

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att läsa! Sjukt bra jobbat! Gav massor av inspiraton :D

    SvaraRadera
  2. Härligt Marie!! You rocks!! Synd bara att den jäkla basilusken hann ifatt dig. krya på dig tjejen!! Kram

    SvaraRadera
  3. Miranda: tack - hoppas vi får lika kul i Skövde!

    SvaraRadera
  4. Carina: baskillusker gillar jag inte - ska bli härligt med revansch!

    SvaraRadera