onsdag 10 februari 2010

Systemfel - får inte bli en krasch!

I morse var det dags för läkarbesök för att få besked om hur mina värden är - jag lämnade prover för en dryg vecka sedan.

Det positiva är att jag slipper järntabletter för ett tag framöver - provsvaren visar att alla mina depåer är mer än väl påfyllda.

Det negativa är att mina sköldkörtel prov är ännu sämre till och med betydligt sämre än när jag påbörjade behandlingen i augusti. Vad det beror på är osäkert, men en förklaring kan vara att jag har haft denna sjukdom betydligt längre än vad som man först trott. Då tar det tid att få bukt med hormonbalansen.

Min kropp håller på att få systemfel - hormonerna är inte i balans vilket leder till att jag blir mer infektionskänslig, trött, allergisk, astmatisk och så vidare....

Detta kommer att påverka både min träning och mina planerade tävlingar. Jag ska inte tävla helt enkelt för det är en för tuff belastning på kroppen - jag kan genomföra en tävling om jag gör det i lugnare tempo än normal träningsfart.
Träningen ska lugnas ned - måste lyssna mer på kroppen och göra som den ber mig om.

Löpningen:
Jag kommer att byta grupp på söndagsträningen med TSM.
Jag ska försöka att följa 4 timmars programmet i veckorna, men inte i ett högre tempo som jag gjort tidigare.
Försöka orka med fyra löppass i veckan.

Styrketräningen:
Försöka att orka med två bodypump pass i veckan.
Tre styrkepass totalt i veckan.

Yoga:
Minst ett pass varje vecka.

Måste hålla humöret uppe nu och sänka min ambitionsnivå och mål för 2010.

6 kommentarer:

  1. Viktigaste av allt är att få kroppen frisk och i balans. Du har eoner av tid att hinna tävla.

    SvaraRadera
  2. Hej Marie, vet inte om du kommer ihåg att jag kommenterat och vi har mailat lite tidigare om anemi och hypo-hormonskiten. Vad jobbigt att hormonerna ännu inte stabiliserat sig för dig! Du har väl ätit Levaxin ganska länge? För mig blev det en liten chockhöjning av TSH i början av behandlingen, när jag precis började med lågdos medicin. Läkaren sa att kroppen kunde göra sån "omvänd" reaktion precis i början av behandlingen. Men för dig kanske det är att du helt enkelt varit smygande sjuk så länge att doseringen blir extra svår att få till. Men häng i där. Jag har fått en stabil dos och friska värden nu, och visst är det skillnad i allmäna välbefinnandet! Men ta också din tid att nå dig. Och din form av tävlingar innebär en extrem belastning på både metabolism och hormonnivåer så det är helt rätt att du ska ta det lugnt med det. Men håll igång med lite träning, det tycker jag verkligen. Lycka till, jag följer din historia och hoppas verkligen du får rätsida på allt snart!

    SvaraRadera
  3. Marie!!! På det där schemat ser det inte ut som om du har dragit ner så mycket... Hmm

    Se till att få ordning på alla värden, kolla om du även kan ändra kosten. Kolla gärna med F hon la ju om sin kost och blev av med massor med sjukdomar och besvär, däribland sköldkörtelinflammation.

    Huvudsaken är ju att du blir frisk, tävlingarna finns kvar!!

    Kram tjejen!!

    SvaraRadera
  4. Men Marie, jag vet inte vad läkarn sagt, men några pass till kanske går bort. Gör inte nån halvmesyr och bli halvbra utan vila kroppen ordentligt och trappa upp. Vill se dig i fin form ju. HelenaA

    SvaraRadera
  5. Håller med dom andra här. Dra ner MER. Ju mer du vilar nu ju snabbare är du tillbaka i gemet. Våga stå över träningen framför hälsan.

    SvaraRadera
  6. Tack alla för er omtanke!

    Jag har ätit Levaxin i snart 8 månader, det är ett tag iallafall. Jag kommer att få öka upp dosen sakta men säkert till en väldig hög nivå uppemot 300 för att sedan börja trappa ned sa läkaren.

    Min tanke var att dra ned på farten så mycket som möjligt på mina löppass - men kanske bäst att göra som ni säger och ta bort några pass och lägga in fler vilodagar ist.

    Tack än en gång - vi hörs snart igen :)

    SvaraRadera