söndag 14 november 2010

TSM snabbdistans - my failure....

Ibland lyckas man inte och det var det som hände mig idag.

Efter en intressant föreläsning av Isabellah Andersson och hennes tränare så gav vi oss iväg för att springa snabbdistans.

Efter uppvärmning och löpskola så gav vi oss iväg - jag hade sagt till gruppen innan att jag skulle försöka hålla 6 min/km. Så jag fick några följeslagare när vi gav oss iväg.

1k - 5.39 min
2k - 5.54 min
3k - 5.42 min
4k - 5.36 min
5k - 5.27 min
Totaltid 58.23 min

Inte alls enligt vad jag sa eller de riktfarter vi hade. De som sprang ett varv (2,5k) var nöjda och de andra som sprang två varv var nöjda så egentligen borde jag vara nöjd.

Jag måste komma på nåt sätt att hålla farten korrekt.....det kanske kommer när långpassen drar i gång och farten ska vara jämn.

Efter passet så sprang jag hem i sällskap med Carina, vi var båda trötta efter dagens snabbdistans. Mot slutet så fantiserade jag om smält ost i alla dess former, insåg att jag var helt tömd på energi. Hoppade på pendeln vid Årstaberg och kom på att jag hade en liten bit energikaka i fickan, glupskt tryckte jag i mig den och lagom till de sista två kilometrarna hade jag fått lite energi så jag orkade ta mig hem.

Nu har jag ätit stora lass pasta med köttfärssås så jag börjar bli påfylld :)

4 kommentarer:

  1. Farthållning är svårt, det är väl därför som farterna inte alltid är som de ska under långpassen med TSM. Men jag tror du kommer att få in det i kroppen med tiden. Ni är ju några ledare i varje grupp så ni får väl hjälpas åt helt enkelt.

    Jag ska strax äta mål nummer två, har också ett stort hål att fylla i magen!!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det svårt att hålla jämn fart, det tycker jag också, särskilt på de snabbare passen. Det är lättare att tuffa på i stadigt tempo på långpassen.

    SvaraRadera
  3. Carina: fick veta att farthållningen på snabbdistans inte är lika viktig - eftersom detta pass framförallt ska hjälpa deltagarna att veta vilken grupp de ska träna med samt att ha en tid att jämföra med till våren.

    SvaraRadera
  4. Jossan: det stämmer för när man springer snabbt så påverkas man av omgivningen mer än när man tuffar på i långpass fart.

    SvaraRadera