fredag 11 juni 2010

Hit och dit i tankarna...


Sliter med träningsprogram och har fastnat i vilka farter jag ska hålla i kvaliten.

Får inte börja för tufft utan måste få kroppen att vänja sig vid detta - men inte för mesigt så träningseffekt uteblir.

Syftet med träningen nu i sommar är att få upp farten för att springa milen under 50 minuter i höst.

Fördelning av pass (ungefär):
Måndag kvalitet
Tisdag styrka - bodypump
Onsdag lätt distans som uppvärmning innan core
Torsdag TSM träning 2.10 gruppen
Fredag morgonjogg 3-6k, överkroppsstyrka
Lördag långpass 12-22k
Söndag vila

Och transportcykling till och från jobbet måndag till fredag - men det räknas inte som träning.

När jag kommit igång och min semester startar så ska jag försöka att köra ett morgonpass och pass på kvällarna.

Morgonjoggarna och lättdistans ska farten vara 6 min/km (funderar om detta är för långsamt)
Långpassen 6.10-6.30 min/km (funderar på om det alltid ska vara fartökning i dessa pass)
TSM träningen följer schemat men om det går ska jag försöka köra på de snabbaste tiderna.
Kvaliten kvar och frågan är vad för olika pass jag ska göra och vilken fart jag ska hålla.

Jag älskar intervallstege 6-5-4-3-2-1-1-2-3-4-5-6. Men vilken fart ska jag hålla?
Har en perfekt runda på 800-1.2k med branta rejäla backar, både uppför och nedför. Några varv där lär ge benstyrka. Frågan är vilken fart eller om jag ska köra på puls för de är verkligen branta och än har jag inte klarat att ta i på denna runda.
Sen är det intervaller 200 m, 300 m, 400 m, 500 m, 1000 m.

Kanske är det så att jag måste ta ett testlopp för att se var jag befinner mig. Detta bär emot för att det är jobbigt helt enkelt och sliter väldigt mycket.

Eller är det så att jag tar samma pass som är på torsdagen och försöker genomföra det aningens snabbare på måndagen? Vore en enkel lösning :)

Nu i uppstartsfasen kan jag i och för sig köra på känsla och bestämma farterna när jag går in skarpt läge.

Veckan som varit har varit lugn, fick lite halsont i onsdags och bestämde mig för att ligga lågt hela veckan - förhoppningsvis kan jag börja träna löpning nästa vecka.


6 kommentarer:

  1. Kul med lite träningsplanering.

    En fundering som jag direkt får är farten på dina långpass. Tror att du ska köra dem mycket långsammare för att verkligen återhämta dig. Dessa pass får INTE slita överhuvudtaget. Sen måste du se till att du är bra återhämtad till dina riktigt tuffa kvalitetspass för att kunna få ut så mycket som möjligt av dem.

    Men som du vet så är jag en amatör på området och vet nog egentligen inte vad jag snackar om men tycka, det är jag bra på:-)

    Kram kram!!

    SvaraRadera
  2. Tips 1 - Har du inte en pulsklocka? Då kan du se hur dina pass ska ligga. Det är svårt efter sjukdom och låga blodvärden att veta nivån. Gå inte ut för hårt. Tips 2 - Kör ett testlopp men gör det ute. Inte på löpband. Då får du veta var du står idag. Och kolla pulsen. Du behöver inte ta ut dig. Lycka till! Helena

    SvaraRadera
  3. Carina: långpassen syftar till att bli bra på milen, därför högre fart.
    Vet inte om du kan kalla dig för amatör längre...

    SvaraRadera
  4. Helena: jag har svårt att köra intervaller med pulsens hjälp. Är rädd för att jag inte kommer undan att köra testlopp. Nu är det bara utomhus som gäller :)

    SvaraRadera
  5. Marie, kvalitetspassen kan du la köra med Linnéa, det är ju ypperligt bra och inspirerande och framför allt peppande med så många löpare som älskar att springa och har olika mål. Kom ner till tränigen! :o) Kram E maria C

    SvaraRadera
  6. Maria: Det har du rätt i! Så får det bli det kvalitetspasset som det blir. Har inte tänkt på denna möjlighet. Tack. Kram Marie

    SvaraRadera