tisdag 22 februari 2011

Ultrainlägg...

Oj vad mycket som hänt på sista tiden!

I helgen var det ultraevent med föreläsningar av Timothy Noakes och Rune Larsson. Ultrating. Ultralöpning och massor av mat. TSM träning och en stukad fot....

Ultratinget gick av stapeln vid Hartwiscka huset (hmm stavning?) efter att jag råkat gått fel och hamnat hos Anonyma Alkolister, där jag iofs var varmt välkommen, så kom jag fram till rätt ställe. Spännande att få höra om året som gått och lite om året som ligger framför oss. Efteråt bjöds det på mat och Kristina Palténs utsökta efterrätter.

På lördagen var det dags för föreläsningar av två renommerade män. Det sades så mycket intressant och jag vet inte hur jag ska sammanfatta det på ett kort sätt. Runners World var där och filmade, de kommer att lägga ut en film på sin hemsida. Titta där och bilda dig en egen uppfattning av vad som sades.

På vägen till föreläsning halkade jag och låg som en padda på trottoaren, smärtan från min högra ankel var omedelbar. Låg där en stund och kände efter och blev förbannad att ingen människa var i närheten som kunde hjälpa mig upp. Kom upp och stapplade iväg, det var ömt men ingen fara kände jag.

Efter föreläsningarna innan middagen var det löpträning i Hagaparken. Jag bestämde mig för att vara med för att se hur ankeln kändes. Den var lite öm men absolut ingen fara. En härlig dusch och bastu efter kvällens kalla pass innan middagen hanns med. Vad gott det var med mat! Jag fick sitta med arrangörerna under middagen och sola mig i deras glans :) Vilken helg de hade fixat!

Söndag morgon och TSM träning. Termometern visar -23 grader, det är kallt. Ankeln känns väl hyfsat okej så jag bestämmer mig för att springa. Jag klär på mig en massa kläder och åker in till Stadion. Idag är det medelhårt pass på schemat och det har bestämts på ledarträffen att vi i 4.45 ska springa ihop med 4.30. Vi drar i väg i ett högt tempo, ska visas sig att det går galet för snabbt. Vi har ett stopp vid 12k efter en lång backe, för vätska. Då har delar av vår grupp börjat att tappa, jag har inte sett det för jag har sprungit längst fram och han som sprang längst bak var från 4.30 gruppen hade släppt våra deltagare efter sig - det gillar jag inte!

Jag och Göran väntar in våra deltagare och springer sedan tillbaka till Stadion. Alla var nöjda med dagens hårda pass. Självförtroendet växte en bit till.

När jag är i omklädningsrummet och ska ta av mig skorna får jag syn på min ankel eller rättare sagt klumpen som är där fotknölen ska sitta. Knölen hänger över min sko, den är så svullen att jag fått skavsår av kanten från dojjan. Men det gör inget ont, jag lovar. Vilar resten av söndagen.

Måndag och jag ska träffa ortopeden för att kolla mitt knä. Han tittar på det och klämmer och muttrar något om menisken skadad, knäet svullet och troligen operation...slutar lyssna här. Hur som helst så har han "kompisar som kan fixa mitt knä väldigt snabbt"...Ortopeden är säkert väldigt bra förutom på att uttrycka sig på svenska (han säger det även själv) - han är nog det mest osvenskaste som jag någonsin träffat på :) På måndag ska på röntgen för att se hur illa det egentligen är. Jag har inte ont längre i knäet i alla fall.

Efter det fick jag äta lunch med bästa Carina, härlig god Indisk mat blev innan jag hastade i väg till Acess rehab för att träna mina rumpmuskler. Naprapaten hade sagt att det inte skulle vara jobbigt och att jag inte skulle bli svettig. Jag var inte oroad för all mat i min mage efter de orden. Nu vet jag bättre.

Det var jobbigt och jag blev svettig. Det var inte så svårt egentligen, men jag har ingen kontakt mellan hjärnan och musklerna, då blir det svårt.
På vägen därifrån känns det som att rumpan och baksida lår har "svällt", ingen träningsvärk ännu utan fortfarande en känsla av att musklerna är svullna. Väl hemma gjorde jag en massa armhävningar med några pausar emellan - 75 stycken på tå blev totalen :)

Ikväll ska jag förhoppningsvis hinna med en runda innan jag ska till XL galan på Globen.

På torsdag är det dags för nästa träningspass hos naprapaten och den första kvalitetsträningen med TSM.

På fredag ska jag klippa mig så jag blir snygg till Portugal.

På lördag ska jag göra ett "åstrandtest" på löpbandet, för att sedan följa upp det efter Portugal.

På söndag TSM träning och förhoppningsvis förlänger jag passet och får till en 5 mil förhoppningsvis.

Om någon orkat läsa ända hit så säger jag: ha det bäst! Kram :)



1 kommentar:

  1. haha, vilken underbar sammanfattning på veckan!! Jag laddar som bara den mentalt för att springa fort imorgon!! VI ses då!

    SvaraRadera