måndag 24 maj 2010

Göteborgsvarvet 2010 - enligt plan

Göteborg bjöd på sommarvärme på lördagen - underbart att få springa i kortbrallor och t-shirt.

En fin IF Linnéa t-shirt med matchande svarta tights i klädde jag mig och drog i väg till starten.

Det blev ett mingelparty utan dess like jag träffade på människor som jag inte sett på länge och till och med Chatarina som jag delade rum med när jag sprang N.Y marathon träfffade jag i kön till ett blått litet hus...

Starten gick strax före tre och jag hade min lilla handflaska med mig - den brukar räcka för varvet. Det brukar vara varmt i starten för att sedan bli kallt och ruggigt mot slutet. Så var det inte i dag solen gassade och det var näst intill vindstilla!

Körde "uppvärmning" fram till toppen på första bron, där planen var att öka farten så att jag snabbt skulle vara framme vid nästa bro. Det gjorde jag och det funkade bra. Fick tyvärr stanna och fylla på vattenflaskan ett par gånger samt hälla vatten över mig - det var varmt och jag behövde hjälpa kroppen att bli sval.

Redan efter 10k började folk att kräkas och vingla och ramla omkull runt om mig - inge trevligt.

När jag var framme vid andra bron mötte jag löpare som var desorienterade och hade börjat att springa åt fel håll. Hela vägen över bron låg löpare som svimmat/kollapsat och fick hjälp av funktionärer. Ambulanssirener ljöd hela tiden - det började bli obehagligt.

På vägen upp mot Götaplatsen sprang jag om hur många som helst som inte orkade springa i motlutet. På väg ned från Götaplatsen så är det bara några kilometer kvar innan mål så jag försökte bita i och öka - det lyckades jag inte med - jag var påverkad av allt som hände runt om mig och kände mig orolig. Ökade på sista kilometern in i mål där medalj, banan, kaffe och kexchoklad väntade.

När jag står i kön till kaffet kommer Helena och gör mig sällskap. En lite kaffe och promenad till väskan för att byta om och dra ut i Göteborgsnatten för att glädjas åt att Varvet gick enligt plan.

Nästa år ska jag var farttränad och ge Varvet en match - men det är nästa år det. Nu är det nedräkning mot Stockholm Marathon....

4 kommentarer:

  1. Jösses vilket konstigt lopp varvet måste ha blivit. Du klarade det så bra för att du är så pass rutinerad. Du vet att du måste dricka och har koll på läget. Jag tycker du gjorde det riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Carina: tack jag är nöjd för det gick som jag hade tänkt - det var ett konstigt lopp, nu är jag en erfarenhet rikare :D

    SvaraRadera
  3. Bra kämpat i värmen, jag håller med om att det var väldigt obehagligt med alla som kollapsade, jag såg folk skaka i kramp och falla som furor. Jag tog det säkra för det osäkra och drack vid varje station och det var ju bara att ge upp om en bra tid. Glad jag tog mig i mål.
    Vi får hoppas på revansch!

    SvaraRadera
  4. Jossan: jag tittade efter dig - men hittade dig inte bland alla löpare. Jag tycker att du fick till ett bra pass inför Stockholm marathon - bra med ett varmt pass ifall maran blir lika varm som tidigare år.

    SvaraRadera