onsdag 22 september 2010

Hur mycket äter jag - egentligen?

Jag tycker att jag äter normalt. Ibland onyttigt men för det mesta okej.

Efter att ha följt en diskussion på funbeat.se som handlar om hur mycket man äter per dag, så är jag fundersam på om jag äter för lite.

Jag går inte upp i vikt och har som alltid gått ned under sommaren, samt att jag står rätt i min levaxin dos så jag ska kunna äta normalt. Detta borde innebära att jag äter korrekt, eller?

Personerna som svarar äter i princip; frukost, lunch (lagad), middag (lagad) och två mellanmål samt ett kvällsmål. Så där mycket äter inte jag. Helt orimligt för mig att hinna med att äta så där ofta.

Jag äter frukost, lunch (lagad), middag nja möjligen en fjärdedel av lunch portionen. Mellanmål tar en frukt ibland. Kvällsmål är det något som visas på TV?
Det är inga gigantiska portioner jag äter, gröt eller två ägg till frukost. Lunch matlåda som är liten. Middag antingen en fjärdedel av middagen eller om jag tränar så blir det ett par knäcke med makrill på. Det motsvarar ungefär 1200-1500 kcal per dag.

Försöker rannsaka mig själv om jag "smygäter" utan att vara medveten om det - nä det gör jag inte. Dock kan jag vissa dagar i en tid av månaden vara mer benägen att vilja äta fett och socker - men det anser jag vara helt normalt:)

Ska ta och föra matdagbok någon månad för att se hur det ser ut på riktigt och inte sitta här och tro en massa.

Skulle vara spännande att veta hur fler äter så skriv gärna något här eller skicka ett mail om du hellre vill det.

12 kommentarer:

  1. Hej Marie!

    Har du någon dietist som har dig under uppsikt? Om inte skaffa dig genast en. För mig som ändå inte äter mycket nu om man jämför så låter det här otroligt lite om du också tränar.

    Jag äter kl. 06.00 på morgon - te och mackor, kl. 08.00 egengjord müssli soyadryck och frukt, kl. 10. Någon varmsoppa - frukt eller klar/tomatsoppa eller vad jag hittar som inte innehåller mjölkprotein, kl. 12.00 om det gäller pasta 2 dl. okotkta makaroner + 10 köttbullar eller kött/fisk/potatis i ganska stora mänder för att vara jag, kl. 14.00 är det åter dax för macka och te, 16.30 måste jag äta för att klara mig hem från jobbet (om jag sluter då vill säga) och sedan brukar jag äta vid 19 (lagad mat) och sista mackan drar jag i mig vid 21 tiden.
    Under dagen dricker jag även näringsdryck som min dietist skrivit ut till mig. Jag har en förbränning som få tydligen och har alltid haft sedan jag började träna vid 9 års ålder.

    Ett tipps är (som säkert många vet) ät lite och ofta, tyvärr äter jag ofta och mycket......

    men min mage och kropp mår bäst av detta så du måste komma på vad som är bäst för din kropp men som jag ser det rakt upp och ner så verkar det som du äter för lite!

    Jag förde dagbok när jag var som sämst, det är inte jätte bra, tyvärr tar det för mycket av den energi du behöver till att få en lung och stillsam måltid, tro mig, men att ha någorlunda koll är inte fel.

    SvaraRadera
  2. Hej Maria: jag har aldrig ätit mycket, inte ens i puberteten. När jag läste diskussionen på funbeat så blev jag fundersam. Därav detta inlägg.

    Jag ska ta och föra matdagbok ett tag framöver för att se om jag äter som jag tror eller om jag "smyg" äter utan att tänka på det.

    Håller med om att det är lite energi - men om vikten är stabil så borde det inte vara för lågt intag. Ska lyssna med en kompis som är dietist och se vad hon tror.

    Vi hörs :)

    Marie

    SvaraRadera
  3. Vikten kan vara bra men fråga är vad vikten består utav, är det vätska, fett, muskler eller vad är det som kroppen "väger stadigt av" i ditt fall?

    Bara ett exempel - förr vägde jag alltid en vikt (mest muskler då eftersom jag tränade som en galning, typ 8 gånger i veckan) och jag höll mig på den år ut och år in. Vad jag än åt så ändrades inte vikten, jag hade då en bra kost och aldrig några dåliga prover hos läkaren gällande de ämnen och värden man ska ha i kroppen.

    Nu väger jag exakt samma som då men jag kan lova att det är inte muskler!!! ;o) Så i teorin så borde jag vara nöjd eftersom det är samma vikt fast det är typ 16 år senare.

    Vad jag vill säga utan att vara någon expert är att även om du "har hållt vikten" så kan dessa kilon har omfördelats tillesempel om man äter lite så orkar man ju inte träna och orkar man inte träna och äter lite så kan ju kroppen inte lagra fett som sedan omvandlas till muskler, alltså ju mer mat och måttliga mängder fett du får i dig ju mer orkar du träna och ju mer muskler får du som gör att du orkar mer i träning och väger stadigt på rätt sätt om du förstår.

    Om kroppen inte får i sig tillräckligt med energi så går det inte att prestera utan man bryter ju ner kroppen mer och har du dessutom problem med den där S (vet ej hur det stavas...) så är det väl ännu viktigare att du äter rätt och får i dig energi av rätt sort.

    Jag kanske är helt fel ute men så här har jag tänkt sedan jag bröjade träna och det höll tills tarmjävl....jävlades med mig men nu har jag kommit på fötter igen och vet hur viktigt det är att äta rätt för att smörja hela kroppens system och "hålla vikten".

    Så kort råd - skriv inte ner allt du äter, skriv i stället ner allt du SKA ÄTA enligt dietist tillexempel och följ det;o)

    SvaraRadera
  4. Intressant ämne som jag är långt ifrån något expert i men jag tror också att du äter lite i underkant, med tanke på hur mycket du tränar och rör på dig. Tror även att jag äter lite i underkant men tyvärr kanske lite fel saker. Min man har börjat med LCHF vilket gjort att även jag funderat lite mer över vad jag stoppar i mig. Deras teori att vi (läs jag) äter för lite fett och för mycket snabba kolhydrater kan nog stämma. Fick ju lära sig som tonåring att äter du fett så blir du fet och det villa man ju inte.

    Men det finns många aspekter i det här, som att vi är väldigt olika och har olika behov. Är inte så säker på att ett koncept funkar för alla. Tror däremot att du kan lära kroppen att förbränna mer genom att äta rätt och en så varierad kost som möjligt är det bästa även fast man kanske ska ta det lite lugnt med vitt mjöl och socker.
    /Pia

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är väldigt individuellt vad och hur man äter.

    Jag är tex beroende av fram för allt lunchen (men den tenderar att bli för liten då jag tar rester fr middagen dagen innan med mig) men middagen skulle jag lika gärna byta ut mot ngn frukostliknade variant. Men jag äter lagad middag också för att maken vill ha det.

    Sen är jag en plockätare. Jag gillar att äta och ha något att göra. Ett tecken på tristess? Är jag aktiv och har saker att göra fysiskt är jag inte alls intresserad av att äta och kan glömma att göra det. Men sitter jag still så vill jag ha något att pilla med.

    Så fungerar ditt upplägg för dig så kör på det. Jag tror att kroppen säger till om den inte får det den behöver.

    SvaraRadera
  6. Jag äter massor. Frukost och två lagade mål mat, sedan mellanmål.

    Det är jätteintressant att föra matdagbok och se hur mycket man verkligen får i sig.Ofta äter vi mer än vi tror. Jag registrerade på Viktklubb (kostar) men där får man se fördelningen av det man äter också och ser om det är en bra balans eller om man saknar något.

    SvaraRadera
  7. Maria: Jag har koll på fettprocenten och den är lägre nu än när jag var yngre - i övrigt har jag inte koll, får ta reda på det.

    SvaraRadera
  8. Pia: jag äter allt - tänker inte så mycket på om det är snabbakolhydrater eller hög fetprocent. För mig är det viktigt att det är enkelt att äta, inte behöva tänka på vad jag stoppar i mig.

    SvaraRadera
  9. Ellinor: Jag tror också på att kroppen borde säga till antingen genom att bli extra hungrig eller så. Det kanske den gör och det ska jag ta reda på:)

    SvaraRadera
  10. Mia: ska ta och kolla in viktklubb - vore bra att se om jag har en bra fördelning på det jag stoppar i mig.

    SvaraRadera
  11. Kroppen är smart, om man äter lite och kanske inte alltid rätt så lär sig kroppen att "husera med det den har" vilket inte alltid är så bra, så man kan nog inte säga "att kroppen borde säga till antingen genom att bli extra hungrig" det är ju så (tolka detta för allt i världen inte fel, för det är säkert absolut inte så i ditt fall)anorextikers kropp funkar, ju mindre de äter ju mer anpassar sig kroppen och förbränner då inte som den ska och de känner ingen hunger. Kan inte så mycket om annorexi men min dietist och jag har pratat om det.

    Men kort och gott ltåer det verkligen som att du behöver äta mer.

    Tänk så här :o)

    Det är kanske inte konstigt att du inte orkar att genomföra de planerade passen/tävlingarna som du tänkt - utan bensin kan liksom inte "bilen gå" om du förstår mig rätt.

    Det är kanske inte heller konstigt att imunförsvaret är lite sargat med tanke på den mängd energi du nu får i dig idag - kroppen måste ju även här ha något "brännsle" så att den kan bygga upp skyddet mot div. sjukdommar och att du kan bli mer motståndskraftig mot det yttre påverkande av sjukdommar och annat man kan få av bland annat av att åka t-bana med folk som inte har vett att nysa i armveck eller hosta åt annat håll ;o)

    Jag hoppas verkligen att du tar kontakt med en dietist, om det sedan visar sig att vi har två skilda syn på ovan så får du gärna förmedla detta till mig, jag är alltid villig att lära :o).

    Lycka till med arbetet mot en bättre hälsa, får du bara ordning på hälsan så kommer allt annat automatiskt sen, tro mig!

    SvaraRadera
  12. Jag registrerade mig på viktklubb.se och där fick jag en ahaupplevelse på vad jag åt. Jag tyckte inte att jag åt så fel.. nu 26 kg lättare så insåg jag att jag åt påtok fel. Jag åt ett mål om dagen och resten av de 23,5 timmarna om dygnet så svalt kroppen och orkade ingenting. Detta gjorde jag även när jag tränade. Jag kände alltså ingen hunger utan åt bara i stora lass vid 22.00 på kvällen. Nu äter jag 3 mål om dagen, ligger på ca 1800-2000 kcal om dagen och tränar 3-4 pass i veckan. Då mår jag som bäst. =) Lycka till!

    SvaraRadera