tisdag 19 oktober 2010

Oktober vinterutmaning

I dag var det dags för oktobers vinterutmaning - den kommer från funbeat.se och går ut på att varje månad till och med mars springa 10k på samma bana och tid. Registrera det på funbeat.se och tävla mot övriga deltagare. Denna månad är det förutom tiden även en tävling om det blir flest kvinnor eller män som kommer att delta - just nu leder männen.

På med kläderna, värmde upp med armhävningar och situps och sedan iväg. Var osäker på hur det skulle gå i och med mitt irriterande illamående som kommer vid ansträngning (troligen en bieffekt av duroferon) som leder till akut toalettbesök.

Startade lugnt och vid 7k började jag öka farten för att nå 10k på tiden 58:27 - inte nöjd med den tiden för snabbare än så kan jag - men nöjd att jag lyckades genomföra 10k utan nödstopp.

I november är det ny utmaning så en putsning på oktober tiden räknar jag med då.

4 kommentarer:

  1. Tjo
    bra där!
    Jag ska också köra oktoberutmaningen, blir till helgen tänkte jag!

    SvaraRadera
  2. Jossan: det låter som en bra plan att få till ett snabbare pass innan Åland. Gå ut hårt, gärna under 6 min fart och försök att håll farten alla 10k - går det inte så gå en stund och på igen i samma fart. Det viktiga är farten inte sluttiden. Syftar till att vänja kroppen vid högre fart.

    Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Men, det där låter som det perfekta tipset till mig Marie. Jag tror att jag måste börja springa lite på löpband då och då. Så att jag får hjälp med farthållningen. En annan typ av "Löpskolning" :)

    SvaraRadera
  4. Carina: Jag tycker att det är bra att få fart på benen - lite läskigt om jag har för hög hastighet och inte riktigt hinner med, än har jag dock inte behövt dra i nödbromsen :)

    Så iväg med dig och ta vinterutmaningen på löpband ;D

    SvaraRadera