söndag 9 januari 2011

TSM träning - 9 januari

Har sovit dåligt på natten för regnet har vräkt ned utanför sovrumsfönstrets. Fast det märker jag inte så mycket av för jag vaknar på ett strålande humör.

Drar på mig löparkläderna och går ut för att testa underlaget, det är bra så jag bestämmer mig för att använda odubbade skor.

Joggar upp till tåget och märker att underlaget inte alls är lämpat för odubbat - det är isgata. Det är försent att vända om för att byta till Icebugs.

Möter mina ledarkompisar på samlingen, de är på gott humör (som alltid) vi pratar om underlaget och skovalet en stund. Jag är inte ensam om att köra odubbat i allafall. Vi spanar in kartan som vi ska springa efter, i dag är det 14k och Södra Djurgården som gäller.

Idel bekanta ansikten på träningen, några som gått ned från 4.30 gruppen har anslutit till oss. Vi ger oss iväg och Valhallavägen är slirig och blöt men det går bra. När vi lämnar den gatan och ger oss ut på Djurgården så skiner solen och värmer oss med sina strålar. Märker att farten ökar och jag upptäcker att vi springer på BARMARK. Det blir till att titta oavbrutet på Garmin för att inte dra iväg i alldeles för hög fart. Jag får säga åt min kollega flera gånger att dämpa farten. Vi tuffar på runt Djurgården och deltagarna pratar om ditten och datten och alldeles för snart är vi tillbaka på Stadion för att stretcha och bege sig hemåt.

Jag fyller på vattenflaskan och äter en bit av min bar innan hemfärden startar. Det var en skräckupplevelse att försöka ta sig fram genom stan på isgator - totalt motsatt underlag mot det som var ute på Djurgården. Jag får spänna mig och hålla fokus på var jag sätter fötterna så när jag är vid Slussen har jag bestämt mig för Södra station och hemresa.

Får ihop 23k idag, lite färre kilometer än planerat men jag är nöjd med det.

Fick mina första vårkänslor idag i solen och värmen (4 grader varmt), nu är jag kluven vill ha kvar snön samtidigt som jag vill att den ska försvinna.....


4 kommentarer:

  1. Det var verkligen ljuvligt ute!! För min del spelar det inte stå stor roll om det är snö eller ej så länge det inte är isgata. Hatar isgata!!

    SvaraRadera
  2. Carina: Isgata är farligt...värre än bakgator i Bangkok..:)

    SvaraRadera
  3. bra jobbat att springa så långt trots isen.
    Det är riktigt jobbigt när det blir sån isgata.
    jag hamnade på ett ställe igår som mer såg ut som en skridskobana än ett löparspå, så det var bara att gå runtom. Man vill ju inte bryta eller vricka nåt..

    SvaraRadera
  4. Jossan: som tur var så blev det mestadels fina gångvägar ute på Djurgården. Halka på isen vill man inte göra, om man inte har skridskor på sig :)

    SvaraRadera