måndag 18 januari 2010

Löpteknik på Bosön

Jag har varit på Kurs med Markus Stålbom för att lära mig POSE tekniken.

Syftet till att jag vill gå denna kurs är för att få bort mitt klumpiga och klampiga steg som säkert gör att jag får småskavanker här och där. Skulle vilja ha ett lätt och mjukt steg. Skulle detta kunna leda till att jag springer snabbare utan att behöva anstränga mig mer så är det en bonus.

Kursen var indelad i teori och praktikpass. Vi började med en snabb teorigenomgång innan vi fick gå in i hallen för att värma upp innan Markus filmade vårt nuvarande löpsteg.

(När jag värmer upp på den fina nya löparbanan så ser jag tre leende personer som jag känner igen - Ellinor, Per och Maria som är där för att köra intervaller. Coolt!)

Tillbaka i teorisalen visades filmen - det såg jättebra ut, precis som det ska. Fast det tyckte inte Markus. Jag gjorde allt som man inte ska när det gäller POSE tekniken. Det var bara till och nollställa hjärnan och börja ta in den nya informationen.

*dra upp foten från underlaget.
*liten box
*hög kadens
*landa på framfoten
*använd gravitationen för att falla framåt

Jag associerade genast till att springa på glödande kol....

Ner i hallen igen för att börja träna teknik.

Några handfasta övningar vi gjorde var:
*kompisen håller mot foten när jag drar den mot knäet från golvet. Åtta gånger på vardera ben sedan spring i väg 50-100 meter.
*kompisen trycker ned framfoten när jag försöker hålla den vinklad från golvet. Åtta gånger på vardera fot sedan spring i väg 50-100 meter.
*Jag står i i "stående hund" och börjar svankar ned mot golvet med sträckta armar och när jag lyfter upp rumpan igen så håller kompisen emot. Åtta gånger sedan spring i väga 50-100 meter.

När jag springer iväg så känns det lite olika - detta för att få in den rätta känslan av hur det ska kännas när man springer POSE.

Vi gjorde en hel del annat också innan det var dags för att bli filmade på nytt.
Med kadensen i huvudet med ordet "upp, upp" så stack jag iväg.

Upp i teorirummet för att få examensbetyg - jag fick nästan godkänt. Öka på kadensen så jag får bort själva frånskjutet. Markus verkade nöjd med min förbättring. Nu är det upp till mig att träna in detta.

Dagen efter kursen var det dags för långpass med TSM, då passar det att testa lite av det nya.
Landa mer på framfoten och tänka att dra upp foten, lyckades jag med hyfsat. Kadens hade jag inte en chans att vara i närheten av - möjligen i någon uppförsbacke. Var mycket svårt att hålla hög kadens när man springer långsamt.
Underlaget var moddigt och slirigt. Jag hade bestämt mig för att springa odubbat för jag måste springa in mina Sacouny till Karlstad. Det gick bra fick jobba på riktigt ordentligt - pulsen var som den brukar på mina långpass, men tiden per kilometer betydligt lägre.

Idag har jag en otrolig träningsvärk i hamstrings och vader - om det var underlaget eller att jag fick till POSE eller en kombination vet jag inte.

Tyvärr är det inte bara träningsvärk som jag drabbats av utan även rejält ont i halsen och lungorna samt en lite för varm panna.....jag var helt enkelt för klen för ett POSE pass i snömodden :)

Nu blir det vila tills infektionen är borta - detta ingick INTE i min plan.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade POSE-tekniken. Jag över dock på tok för lite på den. Tror att man måste vara ganska envis i början och nöta en hel del för att få det att bli en naturlig del.

    Krya på dig som faan!!!!!
    Jättestor kryapådigkram från mig!

    SvaraRadera
  2. Tack - ska göra mitt bästa att bli frisk!

    Jag har tidigare varit tå löpare så jag hoppas att det sitter nånstans i hjärnan och att jag hittar igen det.

    Ska öva ordentligt och ge det en riktig chans. Utvärdering sker i mitten av april.

    SvaraRadera