söndag 14 mars 2010

Det blev den blåa...

Skövde 6 timmars väntar på att få starta igång - vi är många taggade löpare som står i vårvinter solen och kisar på mannen med startpistolen. Pang och fältet rullar iväg.

Banan är en rundbana på dryga kilometern och går både uppför och nedför samt några tvära kurvor. En bra bana för benen för då får de jobba varierat.

Min plan var att springa till ungefär halvmara distansen innan jag skulle börja äta - det gjorde jag. De första mumsbitarna gick bra, men vid 3 timmar började magen att krampa och protestera så jag var tvungen att gå ett varv. Kom igång igen och sprang två varv plockade med mig ätbart och gick ett varv - så höll jag på.

Det hade börjat tina ordentligt så underlaget hade blivit lömskt vissa bitar så jag små halkade flera gånger. Ungefär vid 4 timmar så halkade jag ordentligt och något gick sönder i ljumsken. Jag såg stjärnor men försökte att fortsätta, det gick inte - så jag övervägde att bryta.

Bestämde mig för att försöka få massage - det fick jag men det smärtade oerhört i allafall. Jag hade inte många kilometer kvar till marathon distansen som jag minst ville klara av.

Okej tänkte jag - jag testar att gå, det var nästan så att jag inte kunde det. Som tur var kom det en kille som var helt slut och undrade om han fick gå med mig. Han var räddningen som gjorde att jag bet i hop och kämpade mig fram - fick gå baklänges i uppförsbackarna för det gick inte att lyfta benet.

Jag klarade marathom med någon minut till godo. Fast jag är oerhört besviken på sveket av min kropp - visst sånt här händer....

Idag har jag blåmärken runt ljumsken, ner i låret och bak mot ryggen så en blödning har jag som heter duga. Till råga på allt en stukat fotled för min vänstra ankel är svullen och öm - det märkte jag inte ens i går.

I dag ska jag sura och deppa så mycket jag vill - i morgon får jag rycka upp mig.

Förresten det blev den blåa jackan i går efter samtal med SMHI.

8 kommentarer:

  1. Men åh nej så tråkigt! Samtidigt så starkt gjort utav dig !

    SvaraRadera
  2. Tack Miranda! Det känns så himla surt att det inte gick som planerat. "bara" att lägga detta bakom mig och ladda inför nästa tävling.

    SvaraRadera
  3. Shit shit shit!!! Jag är inte helt säker på om jag vill säga starkt jobbat!! Kanske "dumt jobbat" är bättre. Hoppas att "starkt jobbat" visar sig vara bra, att skadan kanske mådde bra av att du fortsatte röra på dig. I så fall "starkt jobbat"!!

    Jag vet ju att du mår lite bättre idag och att du varit ute och rört på dig, det bådar ju gott!

    Ja du tjejen, nu lägger vi den här helgen bakom oss och blickar framåt, för det finns ju massor med roliga lopp kvar, det här året kommer att bli helt fantastiskt!!

    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  4. Carina: Jag hoppas kunna springa snart :) Ska börja ladda mentalt för LidingöUltra - just nu känns det som att jag vill dra ett täcke över huvudet och aldrig mer springa...men det kommer nog gå över - hoppas jag.

    SvaraRadera
  5. Ok, nu tar du hand om bristningen ordentligt. Låt det vara ett par dagar sen måste du rehabba ordentligt. Kolla upp med sjukgymnast eller naprapat.

    SvaraRadera
  6. Du såg stark ut under hela loppet i alla fall!

    SvaraRadera
  7. Ellinor: Det lovar jag. Idag kan jag gå uppför en trappa utan att grimasera så det är åt rätt håll :)

    SvaraRadera
  8. Lisse: Tack - det kändes bra fram tills jag halkade. Nu ska jag lagas sen blir det nya äventyr:)

    SvaraRadera