tisdag 20 april 2010

Årets första!

Hade förmånen att jobba hemifrån och idag så då tog jag tillfället i akt och tog en runda på lunchen.

Rundan blev 13,5k och gick runt Orlångens naturreservat - mycket fin runda och nu var det besvärliga underlaget borta. Kommunen hade i fjol lagt vassa stenar för hästarna (ska vara skönt för hästar att gå på), dessa stenar skär sönder löparskorna om man har otur. Nu var de borta, får se om de kommer tillbaka.

Det var underbart väder med solsken och 12 grader varmt. När jag stack ut så hade jag inte planerat var eller hur långt jag skulle springa. Efter en stund kom jag på att om jag tar Orlången rundan så får jag springa med solen i ansiktet under lång tid - då var det ingen tvekan vilken distans eller runda det skulle bli :)

Tänkte under de första kilometrarna att det är väl dags för djurlivet (ormarna) att börja vakna till liv - bestämde mig för att det är för tidigt.

Ack så fel jag hade.

Efter ungefär 5k så ringlar det upp en dammig lång snok framför fötterna på mig - gissa om jag tog ett skutt upp i luften med ett IIIIIIII. Lite larvigt kan tyckas, men jag tycker att ormar är kräliga. Det var en fin snok som var riktigt pigg (livrädd?) som krälade över vägen, ungefär 40cm lång i krälande tillstånd. Jag drabbades av ormfrossa efter detta och såg förstås ormar i varje kvist på marken.

Detta måste firas för det var årets första orm - får se vad jag hittar på.

Förutom denna snok så var det vitsippor, blåsippor, tussilago runt om när jag tog mig fram på min mysiga lunchtur.

Det hettar i mitt ansikte, tror att solen bet mig när jag var ute.

4 kommentarer:

  1. Ska berätta för vaktis på IP (också en inbiten löpare), som av en händelse började fasa för ormar igår.

    SvaraRadera
  2. Marianne: varna honom att de är här nu! det är mestadels snokar jag springer på, men det spelar ingen roll för jag får ormfrossa av alla ormar:(

    SvaraRadera
  3. Åhhhhhh nice!!! Det luktade vår om hela härliga inlägget!!!

    jag är nästan lite sur att jag ska upp till Åre i helgen när det sägs att det ska bli 15 grader här på söndag!! Älskar den här årstiden.

    SvaraRadera